Translate

dinsdag 8 mei 2012

Chinese kool met gember en basmatierijst met paprika

Er zat een enorme Chinese kool in de Krat, vond ik echt iets voor een van de familie. De spullen kwamen in de vakantie... maar gelukkig kun je kool lang overhouden in de koelkast.
Recept gezocht... ik wilde weer eens wat anders dan wokken. Kwam uit bij een recept van de AH.
Na goed lezen bleek het een salade te zijn, met een sinaasappeldressing met gember. Alleen de champignons moesten gebakken worden. Ik had er ook nog groentecarre's bij gebakken en in tijd"nood" besloten basmatirijst te gebruiken. Opgeleukt met wat fijngesneden geroosterde paprika erdoor.
Op tijd bij de familie, daar even zitten klessen...
Terug naar huis en dan voor mij aan de slag. Ik had wel gewokte kool...


5 el olijfolie
25 g boter
1 bakje kastanjechampignons (250 g), in plakjes
3 cm verse gember (zakje 150 g), geschild
1 sinaasappel, schoongeboend
1 el wittewijnazijn
1 tl suiker
1/2 Chinese kool, in dunne reepjes

Verhit 2 el olie met de boter in een koekenpan. Voeg de champignons toe en bak ze in ca. 5 min. gaar. Breng op smaak met peper en zout. Laat afkoelen op een bord. Snijd de gember zo fijn mogelijk. Rasp de oranje schil van de sinaasappel en pers de vrucht uit. Klop in een kom een dressing van de rest van de olie, de gember, het sinaasappelrasp en -sap, de azijn en de suiker. Breng op smaak met peper en zout. Schep de kool en de champignons erdoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten