Translate

woensdag 8 februari 2012

Pompoensoep met kip, geitenkaascrostini en bleekselderijsalade

De soep maak ik ruim van te voren en zet deze buiten.... daar is het zo koud dat het bevriest en zo goed blijft. Fijn zo grote vriezer buiten !
Ik kom thuis en hoef eigenlijk niet zoveel te doen, de soep wordt zachtjes opgewarmd, selderij en prei is gisteren al gesneden.
Wel snel 2 afbak-ciabatta in de oven, om daar ook geitenkaas onder de grill te laten smelten. Een deel laat ik zonder kaas en leg ik er een mooie schijf roomboter bij. Ik begrijp later dat geitenkaas geen problemen geeft, handig om te weten.... kan ik dat misschien wat vaker gebruiken.
Ik snij 2 sinaasappels in stukjes en hussel die in de zak.. dressing gaat weer in een bekertje mee.
De soep ruikt lekker, ook de gerookte kip geurt heerlijk mee...
De crostinies zijn wat aan de lichte kant, maar omdat om 6 uur eten daar erg belangrijk is besluit ik dat het zo prima is.
Op de terugweg even via het andere huis... tas en pannen op halen.
Voordat ik naar bed ga snij ik de kool voor morgen en hak ik de uitjes........... wel te rusten !


800 gram pompoen
2 uien
4 theelepels kerrie
2 eetlepels olie
8 dl groentebouillon
300 gram gerookte kipfilet
stukje prei
nootmuskaat
2 ciabattabroden
200 gram zachte geitenkaas

Snijd het vruchtvlees van het stuk pompoen in blokjes. Maak de ui schoon en snijd hem klein. Fruit de ui met de kerrie in de olie goudgeel. Voeg de pompoen toe met de groentebouillon. Breng dit aan de kook en kook de soep 20 minuten. Snijd de kipfilet in smalle reepjes. Pureer de pompoenmassa in een keukenmachine, met een staafmixer of door een zeef. Roer de kipfilet er door. Breng de soep weer aan de kook en maak hem op smaak met wat preiringen, peper en wat nootmuskaat.
Snijd het ciabattabrood in de lengte door en snijd de helften in stukken. Bestrijk de snijkant van het brood met de geitenkaas. Leg het brood enkele minuten onder de grill tot de kaas begint te kleuren. Strooi er eventueel wat tijm over. Geef de crostini bij de soep.



1 struik bleekselderij
4 sinaasappels
2 eetlepels citroensap
6 eetlepels magere yoghurt
12 sprietjes bieslook
12 zwarte olijven zonder pit

 






Maak de bleekselderij schoon en snijd de stengels in smalle boogjes. Schil de sinaasappels dik en snijd het vruchtvlees in blokjes. Van het sap op. Maak van het sinaasappelsap met het citroensap, de yoghurt en wat peper een dressing. Was het bieslook. Snijd de olijven in plakjes. Meng alles door elkaar en knip het bieslook er over. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten