Translate

dinsdag 7 februari 2012

Pittige rode kool met aardappel/knolselderij puree en gebakken appel

Ik zou eigenlijk de rode kool bij de eetgroep gebruiken, maar door de sneeuw kwam ik zo laat thuis....
Heb het ovengerecht doorgeschoven naar vandaag.
Verwerk een rest knolselderij met wat aardappelen tot een heerlijke puree... wat appels bakken en klaar.
Als ik de knoflook e.d. door de rode kool hussel ruikt het al heerlijk moet ik zeggen.
Het moet anderhalf uur stoven in de oven en terwijl ik theeleut met mijn verjaardagsbezoek begint het huis te ruiken.
Om even over zessen in de kou naar buiten en snel/voorzichtig naar de eters toe. Er is een deel niet geveegd, dus het laatste stuk loop ik naast m'n fiets, veels te bang om te vallen.
De deur wordt zingend opengedaan... en er worden kadootjes uitgedeeld.
Daarna ga ik op een holletje terug naar huis, zelf eten voordat er bezoek komt.

De kool smaakt goed en heb nog een restje voor in de vriezer...


750 gram rode kool
1 grote rode ui, gesnipperd
1 groene appel, zonder klokhuis, fijngesneden
2 teentjes knoflook
¼ theelepel gemalen kruidnagel
¼ theelepel versgeraspte nootmuskaat
1½ eetlepel bruine basterdsuiker
2 eetlepels rode wijnazijn
20 gram boter, in blokjes

Verwarm de oven voor op 150 °C. Snijd de kool in vieren en verwijder de harde kern. Snijd de kool fijn en doe hem met de ui en appel in een grote braadslee. Schep alles goed om.
Meng de knoflook, specerijen, suiker en azijn in een kleine kom. Giet het mengsel over de kool en schep alles om. Verdeel de boter erover. Dek de braadslee af en bak de kool 90 minuten in de oven; roer tussendoor een of twee keer.
Breng de rodekool op smaak met zout en versgemalen zwarte peper en serveer hem heet.


500 gram kruimige aardappels geschild in blokjes
300 gram knolselderij geschild in blokjes
200 ml volle melk of 100 ml volle melk en 100 ml slagroom
10 gram boter
vers gemalen muskaatnoot
vers gemalen peper
zeezout of grof zout uit de molen 

Voldoende water(gezouten) aan de kook brengen ( niet te veel water, de aardappels en de selderij moeten net bedekt zijn). De knolselderij blokjes samen met de aardappelblokjes aan het kokende water toevoegen en in 20 -25 min gaar koken. De melk (of het melk-slagroommengsel) aan de kook brengen. De aardappels en selderij afgieten en fijn stampen en de boter toevoegen. Daarna net zoveel van de melk(slagroom) toevoegen tot de gewenste consistentie is bereikt. Hierna op smaak brengen met nootmuskaat, peper en zout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten