Translate

dinsdag 31 januari 2012

Hartige pompoentaart met hummus


Ok... Er ligt een klein pompoentje vriendelijk te wachten ..... Ga toch maar kijken wat ik er mee kan - anders dan de geijkte soep.
In een magazine die ik bij een vriendin heb gevonden staat een hartige taart.... lijkt me lekker. Vooral het gebruik van amandelen en pistachenootjes lijkt me een heerlijk.

Ik snor in mijn Joods kookboek een recept voor humus op, zelf maken is toch lekkerder dan uit een potje.
Omdat het zo ontzettend koud is buiten besluit ik de taart eerst in een krant te wikkelen en daarna in een fleece dekentje. Hij ruikt lekker moet ik zeggen. Een onderdeel van de IKEA-etagère doet dienst als deksel, zodat er niets op de taart kan vallen.
Ik eet zelf niet de taart, maar wok de spinazie die gebruikt werd en maak de zalmsnippers op die ik voor de zalmrolletjes voor het weekend nog over had.
Hoor later dat het op dat de volwassenen het lekker hadden gevonden, de kinderen raar... maar wel lekker.
Morgen maar uitvissen wat het rare was.... dat moeten we natuurlijk zien te vermijden.
Nu eerst afwassen en de maaltijd voor morgen voorbereiden.


1 tl kummel (karwijzaad)
1/2 tl kaneelpoeder
1 tl gembersiroop
2 el rozijnen
500 gr pompoen (geschild en in blokjes)
500 gr knolselderij
4 grote sjalotjes
75 gr gepelde amandelen
75 gr pistachenootjes (gepeld)
200 gr verse spinazie
1/2 pak filodeeg
400 gr hummus 
 
Laat het filodeeg in ongeveer 2 uur ontdooien, Verwarm de oven op 200C en vet een springvorm van ongeveer 28 cm doorsnee in.
Meng de kummel, kaneel, gembersiroop en rozijnen met 3 eetlepels olijfolie met de blokjes pompoen en knolselderij. Rooster de groenten in een hete oven (200C) in ongeveer 20 minuten.
Pel de sjalotjes, halveer ze indien nodig en bak ze in een koekenpan met een beetje olijfolie op een zacht vuur tot ze beginnen te bruinen. Roer er dan de amandelen en pistachios doorheen. Als deze bruin beginnen te worden, voeg dan de spinazie toe. Laat deze slinken en haal van het vuur. Laat het vocht in een zeef eruit lopen en spatel dit geheel voorzichtig door de geroosterde pompoen.
Vet de plakjes ontdooide filodeeg in met wat olijfolie en bedek de springvorm met een laag filodeeg, waarbij je telkens een stuk van ongeveer 10 cm over de rand laat hangen. Bestrijk deze laag met gesmolten boter en maak nog een laag. Maak in het totaal 4 lagen.
Vul de taart met de helft van het groentemengsel. Doe daarom de hummus en daarop de rest van het groentemengsel.
Vouw nu voorzichtig een voor een de overhangende lapjes deeg over de taart. Bestrijk de taart met olijfolie en bak de taart op 200C in ongeveer 30 tot 35 minuten goudbruin.

   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten