Translate

woensdag 25 januari 2012

Couscous met gemarineerde kip, spinaziesalade met sinaasappeldressing

Koken voor iemand die geen melkproducten, geen vette vleessoorten en weinig vet mag.... is op zich al een uitdaging. Ze wil graag de maaltijd om 18.00 uur ontvangen ..... op de dag dat ik met mijn nieuwe baan start.
De avond ervoor heb ik een eetafspraak en besluit bij thuiskomst meteen naar m'n bed te gaan en de voorbereidingen in de ochtend te doen.
Dus zo sta ik in de ochtend prei in ringen te snijden en de wortel in lintjes.
Alles staat start klaar.... Op naar mijn baan !

Ik kom om ongeveer kwart over vijf thuis, redelijk gaar maar schiet meteen de keuken in.
Couscous wellen, dadels er door heen... kip marineren.. bakken....
Alles de tas in en HUP naar de familie.
Ik haal 18.00 uur, bedenk wel meteen dat ik veel moet voorbereiden....
De familie zie ik voor het eerst en ben benieuwd wat ze er van vinden.
De pan wordt de dag erna opgehaald, na een andere voedselronde.... ik moet aanbellen want de spullen staan nog binnen.
Goed even te horen dat ze het heerlijk vonden, ik ben heel zuinig geweest met vet, mag wel iets meer...
Nu maar bedenken wat de tweede maaltijd gaat worden.


300 gram kipfilet
2 eetlepels citroensap
2 theelepels geraspte citroenschil
2 gedroogd pepertjes
300 gram couscous
6 dl kippenbouillon
400 gram prei
2 winterwortels
2 eetlepels olie
16 dadels









Snijd de kipfilet in smalle reepjes. Maak een marinade van het citroensap, de geraspte citroenschil en het verkruimelde chilipeper en schep dit door de kip.Laat de kip 10 minuten staan.
Doe de couscous in een schaal en schenk er de kokende bouillon op. Meng alles goed en laat de couscous 10 minuten wellen. Maak de groente schoon. Snijd de prei in ringen en schaaf de wortel in dunne linten. Verwarm de olie in een braadpan en bak hierin de kip aan alle kanten bruin. Bak de prei en de wortel mee gaar. Ontpit de dadels en halveer ze in de lengte. Schep de dadels door de couscous en schep het kip-groentemengsel er op. 


25 g pijnboompitten 
3 handsinaasappels 
150 g gorgonzola (kaas), in blokjes 
3 eetlepels olijfolie 
1 rode ui 
300 g panklare spinazie

Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan goudbruin. Laat ze op een bordje afkoelen. Snijd de schil en het witte vel van de sinaasappels. Snijd de partjes boven een grote kom tussen de vliesjes uit en vang het sap op. Voeg 1/3 van de gorgonzola en alle olijfolie toe aan het sinaasappelsap en klop alles met een garde tot een dressing. Breng op smaak met zout en (versgemalen) peper. Snijd de ui in dunne plakjes. Schep de spinazie, de ui en de helft van de partjes sinaasappel door de dressing. Verdeel de spinaziesalade over vier borden en strooi de pijnboompitten erover. Leg de rest van de sinaasappelpartjes en de stukjes gorgonzola erop en serveer direct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten