Translate

donderdag 19 januari 2012

Hollandse hutspot met pastinaak, vegetarische worstjes en een kuiltje jus

Vandaag uit 'de dunne vegetariër' gekookt, had nog een flinke wortel liggen dus hutspot.
Lekker met Pastinaak, dat maakt het wat pittiger.
Omdat ik vanmiddag een telefoondienst moest doen had ik alles al startklaar gezet.
Helaas liep mijn dienst uit vanmiddag en begon ik aan de late kant.
Alles was (op de uien na) geschild en gesneden dus meteen de pannen op het vuur. Snel alle uitjes gehakt en begonnen aan mijn eerste vegetarische jus ..... en vegetarische worstjes. Ik ken wel de (Tivall) balletjes, maar de worstjes zijn voor mij nieuw.

Een belletje naar de familie (ze zijn met 1 man minder vandaag), ze moeten
nog 5 minuten extra wachten...
De worstjes worden gebakken en ik moet zeggen het ruikt heerlijk. Ze worden in de folie gerold, bakje jus en bakje gebakken uitjes... pan in de tas en karren maar.
Daar alles uitgepakt en wederom is er weer gesmuld.
Ik heb zelf thuis 2 porties hutspot, een voor nu en eentje wordt ingevroren...

Vandaag ook contact gehad met een ander die graag wil dat ik kom koken.
Is iets ingewikkelder ivm diverse beperkingen, maar we besluiten het voor een maand te proberen.
Hoewel ik nu een baantje heb gevonden, het salaris is niet gigantisch en op deze manier komt splinter toch redelijk door de winter.......


1 kilo aardappelen
1 pond pastinaak
1 pond winterpeen
1 pond uien
groentebouillonblokje
eventueel boter of margarine
voorgebakken uitjes
vegetarische worstjes

Schil de aardappelen, de pastinaak en de winterpeen (gebruik de dunschiller), Snij de wortelen en pastinaak in plakjes. Doe alles in een ruime plan, voeg genoeg water met een bouillonblokje toe en breng het aan de kook. Snij intussen de uien in niet te kleine stukken en doe ze erbij.
Als de aardappelen gaar zijn draai je het vuur uit en giet je het water af. Vang het kookvocht op in een bakje! Stamp het gerecht goed door elkaar en voeg wat kookvocht toe als het niet smeuïg genoeg is. Een klontje boter of margarine is ook goed.


2 kleine uitjes
olijfolie
sesamolie
groentebouillonblokje 

Verhit een laagje olijfolie in een kleine steelpan tot ze gloeiend heet is.  Snipper de uitjes en fruit ze in de olie tot ze bruin zijn. Doe dan het bouillonblokje erbij, voeg een halve liter water toe en laat een paar minuten flink koken. Voeg tot slot twee theelepels sesamolie toe en laat nog even pruttelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten