Translate

dinsdag 17 januari 2012

Indiase groene kool met zilvervlies rijst, omelet en papadums

Er zat een groende kool in de krat, een groente waar zelfs via google niet heel veel recepten te voorschijn bracht.
Besluit om bijgeleverd recept te proberen. Maak er omelet bij en ga op jacht naar papadums...
Dit kost me een dag, ten eerste omdat de AH ze niet meer verkoopt, maar ook, ik kom niet op de naam. Sta bij een aantal kleine zaakjes in mijn buurt te zoeken, maar kan moeilijk uitleggen wat ik zoek.
Dan bedenk ik dat er een toko in de buurt zit, uit mijn route, maar niet ver en hebben altijd veel.
Sta daar in eerste instantie ook te klungelen, maar zodra ik uitleg wat ik zoek wordt meteen gewezen waar het staat. Ik sta nog versteld dat ik maar niet op de naam kom.... ouderdom..... pppffff.

Ik sta net met alle pannen buiten als de telefoon gaat, ik heb ook telefoondienst. Dit keer een telefoontje waar ik gegevens moet noteren dus weer terug naar binnen. Daarna als een speer naar het gezin. Zoonlief komt later binnenvallen en is benieuwd naar de groene kool, hij kende het niet....
Thuisgekomen zie ik dat ik een kruidje ben vergeten er door te gooien.
Bak voor mezelf een omeletje en eet het met smaak op.
Morgen ben ik bij hun in de buurt, dus haal ik de pannen op. Omdat ik ze niet zie krijg ik een sms.... weer alles op (op een klein beetje rijst na). Ik moet zeggen dat dat altijd prettige berichten zijn. Heb sinds kort ook 'de dunne vegetariƫr' in huis... zie er al een aantal prettige recepten in.
Merk dat ik ook bij vrienden door hun kooktijdschriften heen spit.... vindt het leuk om ook voor mezelf het een uitdaging te houden.
Nu.... op naar de afwas!


500 gram groene kool, in dunne reepjes
1 sjalot, fijngesneden
1 teentje knoflook
1 stukje verse gemberwortel, fijngesneden
2 groene chilipepers, zaad verwijderd en fijngesneden
1 theelepel komijnzaad
1 theelepel gemalen kurkuma
2 theelepels gemalen komijn
1 theelepel gemalen korianderzaad
¼ theelepel chilipoeder
20 g boter

Hak de ui, knoflook, gember en chilipepers samen fijn in een keukenmachine, maar zorg ervoor dat je geen gladde puree krijgt. Je kunt alles ook fijnhakken met een mes. Verhit de olie in een koekenpan met zware bodem en bak het uienmengsel enkele minuten zonder het te laten kleuren. Voeg het komijnzaad en de kurkuma toe en roer 1 minuut. Voeg de reepjes kool toe en roer ze door het uienmengsel, zodat ze geel kleuren. Voeg de gemalen komijn, koriander, het chilipoeder en wat zout en peper toe. Schep de kool nogmaals om. Laat hem afgedekt 10 minuten zacht koken onder af en toe roeren, tot hij gaar maar niet te zacht geworden is. Voeg tussentijds nog 1-2 eetlepels water toe, zodat de kool niet aanbakt. Roer de boter erdoor en dien op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten