Translate

dinsdag 16 oktober 2012

Chinese kool met tempé roerbakschotel


Op zoek naar tempé, iets wat ik niet meer veel tegenkom tegenwoordig. Ik beland bij de buurttoko en met een tas vol kroepoek, seroendeng en andere lekkere extra's vertrek ik weer.
Het prutje pas ik een klein beetje aan op het feit dat er kinderen mee-eten, dus iets minder knoflook. Het ruikt heerlijk. Met een tas vol doosje en potjes lever ik het af.....
De dag erna vindt in naast de schoongewassen potjes en pannen dat ze het heerlijk hebben gevonden.


600 g Chinese kool, in dunne reepjes
8 bosuitjes, witte gedeelte fijngehakt
1 blok tempé

4 teentje knoflook, fijngehakt 
1-2 tl sambal oelek
1 tl gula djawa of bruine suiker
½ theelepel trassi

zout naar smaak 
plantaardige olie
gekookte rijst


Draai de helft van de uien en de knoflook, de sambal oelek, de gula djawa, trassi en het zout in de keukenmachine tot een grove pasta.
Snijd de tempé in dunne rechthoekige blokjes. Verhit in een pan flink wat olie en frituur hierin de tempé goudbruin. Laat uitlekken op keukenpapier. Giet zoveel olie uit de pan totdat er nog 3 eetlepels olie overblijven. Fruit in deze olie de pasta 3 minuten tot een beetje kleverige massa. Schep de tempé er door, zodat deze bedekt wordt met lekkere saus en zet weg.
Verhit in een koekenpan en klein beetje olie en fruit hierin de rest van de ui en knoflook. Schep de Chinese kool erbij en roerbak tot de kool een beetje zacht wordt.
Leg de rijst over een grote schaal. Verdeel de Chinese kool erover en bestrooi met de tempé.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten