Translate

donderdag 11 oktober 2012

Broccolistamp

Piepers al geschild, de broccoli al in roosjes..... Fijn, want na gedoe op mijn werk kom ik laat thuis.
Sju en de geroosterde pijnboompitjes, stampen, hard gekookte eieren er door en blokjes oude kaas...
Op de fiets en keurig op tijd afgeleverd. Terwijl ik nog even babbel komt de man van mijn vriendin thuis met de mededeling dat ik niet thuis was.... hij had aan mijn deur geklopt om de maaltijd mee te nemen... te laat bleek


1 kilo aardappelen
4 stronken broccoli
100 gram pijnboompitten
2 eieren
scheutje (soja)melk
zout


2 kleine uitjes
olijfolie
sesamolie
groentebouillonblokje



Kook de aardappelen met wat zout gaar. Was intussen de broccoli, verdeel in roosjes en kook in ongeveer 7 minuten in een beetje water met zout tot ze beetgaar zijn. Laat uitlekken.
Verhit een laagje olijfolie in een kleine steelpan tot ze gloeiend heet is. Snipper de uitjes en fruit ze in de olie tot ze bruin zijn. Doe dan het bouillonblokje erbij, voeg een halve liter water toe en laat een paar minuten flink koken. Voeg tot slot twee theelepels sesamolie toe en laat nog even pruttelen.
Kok de eieren 5 minuten, tot ze hard gekookt zijn.
Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan op een zacht vuurtje tot ze lichtbruin zijn.
Giet de aardappelen af en stamp ze. Maak smeuïg met een scheut (soja)melk. Stamp de broccoli door de aardappels. Snij de hardgekookte eieren in stukjes en roer erdoor.
Schep de stamppot op een bord, doe er wat jus over en strooi er op het laatste moment een handje pijnboompitten overheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten