Translate

donderdag 13 maart 2014

Elzasser noodles.....

Na een heftige afscheidsborrel kom ik 's avonds te laat thuis, dus sta ik om half 7 uur 's morgens dit te maken... Ik gebruik mienestjes... en ik moet zeggen het ruikt lekker.
In de bakjes kan het afkoelen en om iets over achten breng ik het weg.
Voor mezelf ook een portie, zonder de paddestoelen er in...


4 el vloeibare honing
6 el wittewijnazijn
zout
300 g Elzasser platte noodles of platte eiernoodles
2 el zonnebloemolie
200 g gerookte lardons (spekreepjes)
2 wortels (geschild en in dunne staafjes)
1/4 rodekool (gehalveerd en harde kern verwijderd, geschaafd)
200 g kastanjechampignons (schoongeveegd en in vieren)
4 sjalotjes (gepeld en in dunne ringen)
4 teentjes knoflook (gepeld en fijngehakt)
2 lente-uitjes (witte en groene deel gescheiden, in dunne ringen)
2 volle eetlepels fijngestampte verse mierikswortel

Roer de honing, azijn en zout naar smaak door elkaar en zet het mengsel apart. Breng een grote pan water aan de kook en kook de noodles volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet ze af en bewaar een beetje kookvocht.
Verhit de olie in een wok of grote koekenpan op hoog vuur. Voeg de spekreepjes, wortels, kool, champignons en noodles toe en roerbak alles 2 minuten. Voeg de sjalotjes, knoflook en het witte deel van de lente-uitjes toe. Bak alle ingrediƫnten nog 2 minuten en voeg dan de honingsaus en een paar eetlepels noodleskookvocht toe. Zet het vuur uit en meng de mierikswortel erdoor. Serveer het gerecht direct en bestrooi met het groene deel van de lente-ui.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten