Translate

dinsdag 11 december 2012

Aardappel-pastinaak-spinazie-stamppot

Het is koud, weer voor een stamppot. De combinatie ken ik niet, maar ben blij iets te kunnen doen miet de pastinaken die ik heb. Piepers en aardappelen zijn geschild en staan onder water... Als ik thuis kom heb ik even de tijd en hoef ik niet direct aan de slag.
Een enorme berg spinazie gesneden, toch gaat het allemaal in de pan ....
Als ik de stamper erin zet ontdek ik dat het hardgekookte ei er nog in zit... heb hopelijk de meeste stukjes schil eruit weten te vissen...


1 pond aardappels
1 pond pastinaak
500 gram 'wilde' spinazie
(150 gram spekjes) gorgonzola
1 teen knoflook
1 grote ui
2 eieren
(soja)room
zout, peper

(Bak de spekjes langzaam uit.) Snipper de ui en bak die in het spekvet tot ze mooi bruin zijn. Snij de knoflook klein en bak die met de uien mee, maar die moet nou weer net niet bruin worden, want dan wordt hij bitter. Schil aardappels en pastinaak en snij ze in gelijke stukken. Kook ze in water met zout. Kook tegelijk, in dezelfde pan, één ei hard.
Was en snij de spinazie. Het kan ook met diepvriesspinazie, maar dat is wat minder stevig en dat wordt het een wat slappe hap. Hou wat kookvocht apart, vis het hardgekookte ei eruit en giet de aardappels af. Stamp aardappels en pastinaak en roer er puree van met wat room, zout en peper en het andere (rauwe) ei en eventueel met wat kookvocht.
Roer de spinazie erdoorheen: die slinkt vanzelf iets door de warmte van de puree. Slinkt het niet hard genoeg naar je zin, dan kun je de pan weer op een laag pitje zetten. Pel het harde ei en snij heel klein. Twee keer door de eiersnijder levert mooie kleine stukjes op. Roer ei, (spek) gorgonzola, ui en knoflook erdoor en eet snel op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten